تفاوت پکیج زمینی و دیواری

تفاوت پکیج زمینی و دیواری از نظر کاربرد Leave a comment

3/5 - (2 امتیاز)

تفاوت پکیج زمینی و دیواری از نظر کاربرد

سیستم های گرمایشی وسایلی هستند که برای گرم نمودن محیط و تولید آب گرم مصرفی برای موارد بهداشتی ساخته شده اند. این سیستم ها دارای تنوع در مدل و ظرفیت بوده و سازندگان سعی نمودند مطابق با اصول استاندارد این تجهیزات را تولید نمایند. گرمایش محل زندگی و محیط های کاری و صنعتی از دغدغه های اصلی افراد می باشد که با رسیدن فصول سرد بیشتر می گردد. همچنین از عمده مسائل خریداران انتخاب بهترین دستگاه با راندمان بالا و هزینه های کم و تعمیرات و نگهداری راحت می باشد. در این مقاله به بررسی و توضیح تفاوت پکیج زمینی و دیواری می پردازیم.

از سیستم های گرمایشی که امروزه کاربران زیادی دارد پکیج ها می باشند. پکیج ها به جهت ساختار خاص آنها و اشغال فضای کم در مقایسه با سیستم های حرارت مرکزی یا موتورخانه طرفداران بسیاری دارند. همچنین قدرت گرمایش آنها بیشتر بوده و سوخت کمتری نسبت به موتورخانه مصرف می کنند. نصب و راه اندازی پکیج ها بسیار کمتر از موتورخانه می باشد و امروزه یک جایگزین مناسب برای موتورخانه ها می باشند.

در زمان ها نه چندان دور استفاده از انواع بخاری به عنوان تنها منبع گرمایشی تلقی می شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد فناوری های جدید، سیستم های گرمایشی به قدری متنوع شدند که کاربران برای انتخاب بهترین نوع آن با مشکل روبرو می شوند. نکته اساسی در کاربرد یک تجهیز گرمایشی، تامین منبع سوخت آن به شکل قابل دسترس و ارزان قیمت می باشد. در کشور ما با وجود منابع غنی از گازشهری، استفاده از وسایل گاز سوز می توان بهترین گزینه در تهیه سیستم های گرمایشی باشد.

تفاوت پکیج زمینی و دیواری

انواع پکیج های مورد استفاده

پکیج سیستم گرمایشی است که به طور همزمان می تواند برای گرم سازی محیط به کار برود و هم آب گرم مصرفی بهداشتی را تولید نماید. این دستگاه ها در ظرفیت های مختلف گرمایشی تولید شده اند که حسب متراژ محل کاربری و تعداد کاربران می تواند متفاوت باشد. پکیج ها از لحاظ محل نصب و استقرار در دو مدل ساخته شده اند که عبارتند از: پکیج های زمینی ، پکیج های دیواری

پکیج ها علاوه بر محل استقرار آنها، از نظر نوع سوخت مصرفی نیز دارای دسته بندی می باشد. از این دستگاه ها می توان با توجه به دسترسی به نوع سوخت و هزینه های مربوط  استفاده نمود. پکیج های که از سوخت های مختلف استفاده  می کنند را که می توان به این صورت دسته بندی نمود: پکیج زمینی برقی، پکیج زمینی گازی، پکیج زمینی دوگانه سوز (گازی – گازوئیلی)، پکیج های زمینی سه گانه سوز (برقی – گازی – گازوئیلی)، پکیج دیواری برقی، پکیج دیواری گازی

پکیج زمینی

پکیج های زمینی در ظرفیت های حرارتی بالا تولید شده و برای محیط هایی با متراژ زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. این پکیج ها متناسب با ظرفیت حرارتی قابل نصب در فضای مناسب می باشند. سیستم حرارتی پکیج های زمینی می تواند از نوع مشعل دار یا بدون مشعل باشد. مدل های مشعل دار پکیج های زمینی می تواند مشعل تک گانه یا دوگانه و سه گانه باشد. این مدل از پکیج های زمینی دارای مبدل حرارتی و حاوی دیگ گرمایشی نمی باشند.  مبدل حرارتی این دستگاه ها از نوع صفحه ای یا منبع کویل دار می باشد. یکی از تفاوت پکیج زمینی و دیواری در این است که پکیج های زمینی را در ساختمان های چند طبقه استفاده می کنند.

پکیج های زمینی دارای قطعات وتجهیزاتی هستند که شامل مبدل شوفاژ، مبدل آب گرم، منبع انبساط، پمپ رفت و برگشت، دودکش برای پکیج های گازی و دو گانه سوز، شاسی فولادی، سنسورهای تشخیص دما و … می باشند. پکیج های برقی زمینی در مقایسه با مدل های دیگر این دستگاه ها دارای ابعاد کوچکتر می باشند و در ظرفیت های پایین ساخته شده اند.

سیستم های دوگانه سوز و سه گانه سوز پکیج های زمینی کاربردهای فراوانی دارند و در محیط هایی که حفظ دمایی آن بسیار اهمیت دارد توصیه می گردد. زیرا چنانچه به هر علتی یکی از سوخت ها در دسترس نباشد می توان با تغییر سوخت، از منبع سوخت جایگزین استفاده نمود.

در ساخت پکیج های زمینی تمام نکات ایمنی و سیستم های امنیتی دستگاه در نظر گرفته شده است. همچنین در این دستگاه ها برای داوم و استحکام پکیج از شاسی کشی استفاده شده و بدنه دستگاه ها به صورت کامل در واحد تولیدی از لحاظ عایق بندی، ایزوله گشته است.

تفاوت پکیج زمینی و دیواری

پکیج های دیواری

پکیج های دیواری به دلیل استفاده از این وسیله بر روی دیوار دارای حجم کوچکتر و وزن کمتری می باشند. این دستگاه ها برای محیط هایی در نظر گرفته شده اند که از لحاظ فضا دارای محدودیت بوده یا امکان استفاده از پکیج های زمینی را ندارند. قطعات تشکیل دهنده پکیج های دیواری شامل مبدل استوانه ای، مبدل ثانویه، برد الکترونیکی، فلوسوئیچ، ترمومتر و مانومتر، منبع انبساط، المنت، جعبه تجهیزات الکتریکی، پمپ پکیج و … می باشد. از تفاوت پکیج زمینی و دیواری می توان به این اشاره کرد که پکیج های دیواری فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

پکیج های دیواری ساخته شده دارای یک یا دو مبدل حرارتی می باشند. مدل های تک مبدل برای ایجاد گرمایش و تولید آب گرم از یک مبدل استفاده می کنند. سیستم طوری عمل می کند که اولویت اول با مصرف آب گرم بهداشتی می باشد یعنی زمانی که آب گرم مصرف می شود گرمایش شوفاژ متوقف شده و بعد از اتمام آب مصرف دوباره گرمایش شوفاژ آغاز می گردد. پکیج های دیواری تک مبدل در مقایسه با مدل های دیگر این تجهیزات دارای طول عمر بیشتری هستند.

پکیج های دو مبدل مجهز به مبدل های جداگانه برای ایجاد گرما و تولید آب گرم مصرفی هستند. مبدل گرمایشی این دستگاه به صورت استوانه ای بوده و مبدل ثانویه آنها اکثر به شکل صفحه ای طراحی شده است. عملکرد این دو مبدل به صورت مجزا و متفاوت از هم می باشد. برای مشاهده ی پکیج های دیواری هیمورا اینجا کلیک کنید.

این پکیج با سوخت گازی و برقی کار می کنند که نوع گازی آن نیازمند استفاده از دودکش می باشد و نوع گاز مصرفی آن گاز شهری یا گاز مایع است. نوع برقی پکیج های برقی کارکردی کاملا بی صدا داشته و دوست دار محیط زیست می باشند.

تفاوت پکیج زمینی و دیواری

مقایسه پکیج های زمینی با پکیج های دیواری

تفاوت دو پکیج به لحاظ ابعاد

پکیج های گرمایشی از نظر اندازه با هم تفاوت دارند. پکیج های زمینی دارای ابعاد بزرگتری در مقایسه با پکیج های دیواری می باشند. ابعاد بزرگ پکیج های زمینی دلیلی بر ظرفیت بالای گرمایشی این تجهیزات می باشد. البته قابل ذکر است که این پکیج ها در اندازه هایی هستند که نوع برقی آنها در داخل ساختمان قابل استفاده می باشد و خصوصا در آپارتمان ها برای هر واحد از پکیج های زمینی نصب می گردد. پکیج دیواری به جهت محل استقرار آنها بر روی دیوار  در ابعاد کوچکتر ساخته می شوند. ظرفیت های گرمایشی این دستگاه ها هم متناسب با ابعاد آنها کمتر می باشد.

تفاوت در کاربری پکیج ها

تفاوت پکیج زمینی و دیواری از نظر کاربرد نیز قابل مشاهده می باشد. پکیج های زمینی در ساختمان های وسیع و چندین طبقه مورد استفاده دارند و می توانند جایگزینی برای منبع گرمایش مرکزی یا موتورخانه قرار گیرند. از این پکیج ها در مراکز صنعتی و نیمه صنعتی و بسیار از مراکز تجاری قابلیت کاربرد دارند. پکیج های دیواری از تجهیزاتی هستند که در محیط هایی که متراژ آنها متوسط تا کم است بسیار کارآمد می باشند. ابعاد کوچک پکیج های دیواری سبب می شود که امکان نصب آنها بر روی دیوار و داخل کابینت وجود داشته باشد. البته قابل ذکر است که پکیج های دیواری در شرکت ها و آبدارخانه ادارات به کار می روند.

تفاوت پکیج ها در ایجاد سروصدا

پکیج های زمینی و دیواری دارای مدل های فن دار و بدون فن می باشند. فن ها بیشتر در پکیج های زمینی به کار رفته اند و وجود فن سبب استفاده بیشتر انرژی برق شده و سروصدای آن هم موردی است که باید در انتخاب پکیج به آن دقت شود. کاربرد پکیج های فن دار در محیط های بیرون از ساختمان همانند زیرزمین، بالکن و تراکس می باشد. مدل های بدون فن به جهت صدای کم و مصرف پایین برق قابل استفاده در داخل ساختمان و آپارتمان هستند.

تفاوت در قدرت گرمایشی

در انتخاب یک سیستم گرمایشی برخی فاکتورها همانند متراژ محیط، عایق بندی پنجره ها دارای اهمیت می باشد. زیرا قدرت گرمایشی وسیله متناسب با متراژ محل کاربری و نحوه عایق کاری آن بستگی مستقیم دارد. در متراژهای بالا باید از دستگاه هایی با قدرت بیشتر استفاده گردد و برعکس.  در مقایسه پکیج های زمینی با پکیج های دیواری، به راحتی می توان گفت که قدرت گرمایشی پکیج های زمینی بالاتر از پکیج های دیواری می باشند.

تفاوت در هزینه های تعمیرات و نگهداری

از مسائل مهم در تهیه یک وسیله می تواند امکان دسترسی راحت به بخش های مختلف آن باشد. پکیج های دیواری به دلیل ساختار نسبتا ساده ای که دارند و ابعاد کم آنها، در هنگام خرابی یا تعمیرات دسترسی به قطعات راحت تر بوده و هزینه ای تعمیرات آنها کمتر می باشد. حتی برخی کاربران با داشتن دانش فنی مناسبی می توانند راه اندازی و نصب این دستگاه را خودشان انجام دهند. پکیج های زمینی ساختاری پیچیده و بزرگ تر دارند لذا به هنگام تعمیرات و خرابی این دستگاه ها نیاز است از افراد متخصص و وارد برای انجام این کار استفاده گردد.

سازگاری با سیستم های پخش حرارت

همانطور که اشاره شداز تفاوت پکیج زمینی و دیواری این است که پکیج های زمینی را می توان جایگزین موتورخانه مرکزی نموده و به عنوان منبع تغذیه گرمایشی برای انواع سیستم های پخش کننده حرارت از آن استفاده نمود و این دستگاه سازگاری کامل با سیستم های گرمایش از کف، سیستم های رادیاتوری، یونیت هیترها، فن کوئل دارد. پکیج های دیواری در ظرفیت های بالا می توانند به برای تولید گرمایش محیط و آب گرم مصرفی مورد استفاده قرار گیرند. این دستگاه ها هم دارای سازگاری با انوا سیستم های پخش کننده حرارت را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *