سیستم گرمایش از کف

مقایسه سیستم های گرمایش از کف و رادیاتورها Leave a comment

Rate this post

مقایسه سیستم های گرمایش از کف و رادیاتورها

سیستم ها گرمایشی مورد استفاده در صنعت ساختمان بسیار متنوع می باشند. دلیل این تنوع پیشرفت های صورت گرفته در تولید دستگاه های گرمایشی مختلف با مکانیسم های گوناگون می باشد.  نیاز بشر برای فراهم آوردن آرامش و راحت تر انجام شدن کارها در زندگی خود سبب ایجاد تحولات و تغییرات بزرگی در دستگاه ها می گردد. در زمان های گذشته تنها وسیله گرمایشی انسان برای خانه، شامل بخاری های هیزمی و کرسی و دیگر وسایل ساده بود اما به مدرنیزه شدن زندگی و نیاز به تجهیزات شیک و کارآمد، او را به ساخت وسایل و سیستم های پیشرفته و مدرن سوق داد. در این مقاله به بررسی مقایسه سیستم گرمایش از کف و رادیاتور ها می پردازیم.

تولید کنندگان تجهیزات گرمایشی سعی در ساخت دستگاه هایی دارند که علاوه بر مصرف بهینه سوخت، هزینه های تهیه آن نیز مقرون به صرفه بوده همچنین تعمیرات و نگهداری سیستم گرمایشی از هزینه پایینی برخوردار باشد. مورد مهم دیگر در تولید سیستم های حرارتی وجود ایمنی دستگاه است که از لحاظ امنیت و سلامتی افراد بسیار اهمیت دارد. در جداسازی سیستم حرارتی دو دسته بندی کلی وجود دارد که شامل سیستم های حرارتی خانگی و سیستم های حرارتی صنعتی می باشد.

سیستم های خانگی مناسب برای فضاهای مسکونی بوده و از لحاظ ابعاد کوچکتر و در ظرفیت های پایین تر تولید می شوند. سیستم های حرارتی صنعتی برای مساحت بزرگ و سالن های وسیع کاربرد داشته و به لحاظ ظرفیت درمقیاس های بزرگ تولید می شوند. این دستگاه ها در مقایسه با سیستم های خانگی به شکلی مقاوم و مستحکم ساخته شده اند. زیرا کارکرد سیستم های صنعتی مداوم و بیشتر از نوع خانگی آن می باشد.

سیستم گرمایش از کف

انواع سیستم های گرمایشی مورد استفاده

  • سیستم گرمایش ازکف الکتریکی و آب گرم
  • سیستم گرمایش مرکزی با پخش کننده های حرارتی مختلف
  • استفاده از دستگاه های شومینه و هیترهای مختلف
  • سیستم گرمایش از کف
  • استفاده از سیستم گرمایشی رادیاتور و پکیج
  • استفاده از سیستم های حرارتی  اسپلیت و کولرگازی
  • استفاده از تجهیزات گرمایشی خورشیدی
  • یونیت هیترها و کوره های هوای گرم
  • سیستم گرمایش قرنیزی

سیستم گرمایش از کف

یکی از جدیدترین سیستم های مورد استفاده در گرمایش ساختمان می باشد. روش جدید به معنای وجود مزیت های بیشتر خواهد بود. در این سیستم لوله های چندلایه را در کف ساختمان جاگذاری نموده و با عبور دادن آب گرم از میان آنها، اقدام به گرم نمودن داخل ساختمان می نمایند.  برای تولید آب گرم مورد نیاز از پکیج های حرارتی، مطابق با مساحت لوله ها و متراژ آنها استفاده می گردد.

 این سیستم گرمایشی برای ساختمان های در حال ساخت مناسب می باشد یا زمانی که تعمیرات کلی و تعویض سیستم مد نظر می باشد مقرون به صرفه خواهد بود. زیرا اگر چنانچه شما قصد تغییر سیستم حرارتی منزل خود را دارید به جهت هزینه ها بالای نصب و راه اندازی سیستم حرارتی گرمایش از کف هرگز اقتصادی نخواهد بود. لذا توجه به این مسئله اهمیت دارد. سیستم گرمایش از کف را می توان برای هر اتاق یا بخش از خانه به صورت خودکار یا دستی، با برنامه ای جداگانه تنظیم نمود. که این عمل می تواند در مصرف انرژی کمک موثری به هزینه ها نماید. عملکرد این سیستم به صورتی است که گرما را به شکل تابشی و از کف ساختمان به بخش های بالاتر منتقل می نماید.

سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایشی با استفاده از رادیاتور

استفاده از سیستم های رادیاتوری از متداولترین تجهیزات گرمایشی است که با کمک موتورخانه صورت می گرفت. در این سیستم ها با لوله کشی از مرکز حرارتی به ساختمان و نصب رادیاتور برحسب متراژ اتاق و سالن گرمایش انجام می شد. در این سیستم هم همانند گرمایش از کف، سیال گرم کننده که همان آب می باشد از میان لوله ها به عبور نموده  و با رسیدن به رادیاتور موجب گرم شدن  رادیاتور می شود. سپس این گرما به شکل همرفت و جابجایی به محیط اطراف منتقل می گردد. در سیستم های مدرن گرمایش رادیاتوری بجای موتورخانه از پکیج های حرارتی استفاده می شود. در این مقاله به مقایسه عملکرد سیستم گرمایش از کف و رادیاتور می پردازیم.

این پکیج ها به جهت کم حجم بودن در مقایسه با موتورخانه و عملکرد بهترشان، بیشتر مورد کاربرد قرار دارند. استفاده از پکیج ها به عنوان منبع گرمایشی در سیستم های رادیاتوری باعث گردیده که دیگر نیازی به فضای بزرگ نباشد. همچنین نصب و راه اندازی پکیج ها در مقابل موتورخانه بسیار کم هزینه بوده و راحت می باشد از مزیت های دیگر پکیج ها تعمیرات و نگهداری آسان این دستگاه ها است. رادیاتورها به لحاظ استفاده و نصب ساده تر از سیستم های گرمایش از کف می باشند. همچنین هزینه این سیستم ها کمتر از دیگر موارد مشابه می باشد.

سیستم گرمایش از کف

مقایسه عملکرد سیستم های گرمایش از کف و رادیاتور

سیستم های رادیاتوری در مقایسه با سیستم گرمایش از کف نیاز به فضایی برای نصب رادیاتور دارند در صورتی که بعد از نصب گرمایش از کف چون سیستم انتقال گرما از کف ساختمان انجام می شود، تمام فضای خانه آزاد بوده و می  توانید از تمام قسمت های آن استفاده نمایید.

به هنگام وقوع هر گونه خرابی در سیستم های رادیاتوری قادر به تعمیر و تعویض راحت قطعات و بخش های مختلف آن خواهید بود. اگر مسئله ای یا خرابی برای سیستم گرمایش از کف بوجود بیاید امکان تعمیرات مشکل بوده و هزینه بالایی را متقبل خواهید شد. اما  توجه داشته باشید که سیستم های گرمایش از کف بعد از نصب حداقل 25-30 سال قابل استفاده بوده و نیاز به تعمیرات و نگهداری ندارند.

در سیستم های رادیاتوری برای گرم نمودن اتاق یا قسمت های مختلف ساختمان حداقل نیاز به گرمای تولیدی با درجه حرارت 65-75 درجه سانتی گراد دارند این در صورتی است که در سیستم گرمایش از کف گرمای مورد نیاز 29-32 درجه سانتی گراد می باشد و این یکی ا زعوامل و مزیت های این سیستم ها بوده که در مصرف انرژی بهینه عمل
می کنند.

برای نصب و راه اندازی سیستم های گرمایش از کف نیازمند زیر ساخت های ساختمانی می باشیم به طوری که کف تمام قسمت ها ساختمان باید عایق بندی شده و تراز گردند. این امر می تواند هزینه ساخت ساختمان را افزایش دهد. اما در سیستم های رادیاتوری نیازی به زیر ساخت نبوده و با اجرای لوله کشی برای رادیاتور و قرار دادن پکیج، می توان به راحتی از این سیستم جهت گرمایش ساختمان استفاده نمود.

در مقایسه سیستم های رادیاتور با سیستم گرمایش از کف به لحاظ ایمنی و راحتی، می توان گفت که سیستم گرمایش از کف دارای ایمنی و راحتی بیشتری می باشد. خصوصا برای کودکان که با کنجکاوی و حساسیت خود موجب آسیب و صدمه می شوند.

استفاده از سیستم رادیاتوری که انتقال گرما به صورت جابجایی صورت می گیرد موجب سیاه و دوده ای شدن دیوارها و پرده های خانه می شود که شاید عمده ایراد از نظر خانم های خانه دار باشد. اما سیستم های گرمایش از کف به جهت انتقال گرما به شکل تشعشعی و بدون ایجاد جریان هوا، هیچ گونه آلودگی بوجود نمی آورند و به خصوص برای کسانیکه که دارای حساسیت های تنفسی بوده سیستمی پاک و کارآمد می باشد.

یکی از ایرادات وارد بر سیستم های گرمایش از کف، نبود متخصصین مجرب و فراوان در این زمینه می باشد. تا بتوانند به شکلی استاندارد و اصولی این سیستم را پیاده سازی نمایند. اما برعکس این موضوع در زمینه راه اندازی سیستم های رادیاتوری می توان به راحتی از تکنسین های حرفه ای استفاده نمود.

برای مشاهده پکیج های هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *